Monday, June 1, 2009

New Generation...

assalamuallaikum wbt...

salam sejahtera semua.agak lama tak post sesuatu ke laman ini.

kita semua pun ketahui tentang sejarah Muhammad Al-Fatih, seorang yang berjaya menjadi sebaik-baik amir dan membina sebaik-baik tentera sebagaimana hadis Rasulullah saw.

tetapi adakah itu semua kekal sebagai sejarah yang kita agung-agungkan, sejarah yang kita bangga-banggakan.sedangkan diri kita masih jumud di takuk lama.tiada perubahan dalam fasa-fasa kehidupan kita. Semasa di DQ, saya selalu di beri dorongan agar menjadi jilul Quran al-Farid (generasi al-Quran yang unik).

Bagaimana nak menjadi seorang yang tergolong dalam generasi ini?
Bagaimana seorang terbaik dari kalangan yang terbaik?

Resepinya begitu mudah. pastikan keseimbangan antara keperluan dunia dan akhirat. Sekiranya kita terlebih dunia, kita akan akan terasa hidup ini gersang, tanpa makna. Kalau terlebih akhirat, kita akan menjadi jumud tanpa perubahan yang kita perlukan. Apa yang penting kita gerakkan seiring dua tonggak ini agar kita menjadi insan yang seimbang. Dimana dua unsur ini saling mengimbangi, terjalin dengan begitu harmoni. Maka, tidak hairan kalau keluarnya generasi-generasi Sultan Muhammad Al-Fatih yang baru yang akan membuka hati-hati masyarakat untuk mendapat hidayah Allah Taala.

No comments:

Post a Comment